Miten pääsen Googlen hakutulosten kärkeen - hakukoneoptimoinnin useimmin kysytyt kysymykset

Kun olet saanut nettisivusi pystyyn, haluat tietysti ihmisten löytävän sivuillesi. Ongelmana on vain, että kilpailijat näkyvät Googlen haun kärjessä, eikä sinun firmasi välttämättä näy edes ensimmäisellä sivulla. Sillä on merkitystä, sillä Googlen käyttäjät ovat kärsimättömiä eivätkä jaksa selata kaikkia edes ensimmäisen sivun tuloksia. Onneksi hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) ei ole vaikeaa. Se vaatii kuitenkin perehtymistä, jonka voi aloittaa tästä artikkelista.

  • Mitä se maksaa?
  • Voinko tehdä itse?
  • Pitääkö osata koodata?
  • Milloin saan tuloksia?
  • Paljonko voin kasvattaa myyntiä?
  • Mitkä ovat hyviä hakusanoja?
  • Kuka näistä säännöistä päättää?

K: Mitä hakukoneoptimointi maksaa?

V: Keskimäärin 50-250 € / tunti, riippuen tekijästä. Freelancer on usein halvempi kuin toimisto. Ammattilaiselta ostettuna hakukoneoptimointi hinnoitellaan tuntihinnalla, kuukausihinnalla tai projektikohtaisesti. Sivuston kertaoptimointi on eri asia kuin jatkuva, jokakuukautinen optimointiasiakkuus. Jotkut tarjoavat myös tulospohjaista hinnoittelua.

MUISTA: Kukaan ei voi kuitenkaan luvata sinulle ykkössijaa vaikka maksaisit mitä, sillä Google ei paljasta kaikkia sääntöjään ja algoritmit muuttuvat jatkuvasti. Älä myöskään haksahda suoraan pakettihintoihin tai sitoudu 12kk sopimuksiin automaattisesti. Useimmiten tuloksellinen hakukoneoptimointi on pitkällinen prosessi joka vaatii jatkuvaa seurantaa, mutta säilytä itselläsi mahdollisuus vaihtaa tekijää tarvittaessa. Tarkista referenssit ja kysy miten tekijä aikoo hakukoneoptimoinnin suorittaa ja millä työkaluilla. Näihin kysymyksiin täytyy saada ymmärrettävät ja perustellut vastaukset. 

Esimerkki keittiöremontteja hakevan hakutulossivusta. Punaisella ympyröity maksettu mainonta, ja vihreällä ympyröidyt ovat orgaanisia eli pelkällä hakukoneoptimoinnilla saavutettavissa olevia sijoja. 

K: Voinko tehdä hakukoneoptimoinnin itse?

V: Voit. Netistä löytyy kasapäin SEO-oppaita ilmaiseksi, ja voit opiskella asiaa suoraan Googlen tarjoamilla ilmaisilla kursseilla täällä. Hakukoneoptimointia ei pidä sekoittaa maksulliseen hakukonemainontaan (SEA, Search Engine Advertising), joka on siis mainontaa hakukoneiden lisäksi muilla verkkosivustoilla tai vaikka Gmailissa. Hakukoneoptimoinnilla pyritään nousemaan nimenomaan orgaanisissa ei-maksetuissa hakukonetuloksissa eli kyse on yksinkertaisimmillaan laadukkaasta, mietitystä sisällöstä ja helppokäyttöisestä sivustosta joka palvelee hakukoneen käyttäjää vastaamalla tämän kysymykseen.

K: Pitääkö osata koodata?

V: Ei. Hakukoneoptimointi ei ole ohjelmointia. Tietysti mitä syvemmälle aiheessa mennään, sitä enemmän etua on verkkosivujen rakenteiden ja toiminnan ymmärryksestä. Joskus nettisivujen tekninen toteutus voi olla niin huono, että hakukoneiden on hankala lukea sivuja. Silloin puhutaan teknisestä SEO:sta, joka voi olla esimerkiksi URL-osoitteiden muotoilua, mutta isomman nettisivu-uudistuksen tarpeessa on parempi kääntyä ammattilaisen puoleen.

MUISTA: Varmista ensin että nettisivujen tekninen toteutus, julkaisualusta ja koodi on kunnossa. Jos hakukoneet eivät pääse sivustollesi alkuunkaan, mikään sisällön optimointi tai hakusana-analyysi ei auta. Tämä on erittäin tärkeää etenkin jos aiot maksaa hakukoneoptimoinnista.

K: Milloin saan tuloksia hakukoneoptimoinnista?

V: Todennäköisesti kuukausien päästä. Kun ostat hakukoneoptimointia, sovit tekijän kanssa milloin ja miten tuloksia raportoidaan. Suositeltavaa on varautua esimerkiksi 6kk projektiin, jossa tuloksia tutkitaan vähintään kerran kuussa ja optimoidaan lisää niiden pohjalta. Nettisivuliikenteen ja kävijämäärien kasvua voit seurata myös itse reaaliaikaisesti Google Analyticsin näkymästä. Pystyt seuraamaan sitä mistä kävijät tulevat ja mitä he sivuillasi tekevät. Voit määritellä tietyille toimenpiteille rahallisen arvon, esimerkiksi esitteen lataus tai uutiskirjeen tilaus voivat olla arvokkaita toimia eli konversioita joiden kautta voit mitata tuloksellisuutta. 

MUISTA: SEO:n kannalta olennaista on kuitenkin tarkkailla sitä löytävätkö kävijät sivuillesi orgaanisten hakukonetulosten kautta ja viihtyvätkö he sivuillasi. Välitön poistuminen tarkoittaa, että sivusto ei jostain syystä vastannut kävijän odotuksia ja täytyy optimoida lisää! 

Kuvakaappaus Google Analytics -näkymästä, jossa esillä mitä kautta kävijät tulevat (mm. organic search eli klikkaavat ei-maksettua linkkiä hakutulossivulla), mistä maasta ja mihin aikaan he ovat aktiivisia. 

K: Paljonko voin kasvattaa myyntiä?

V: Paljon tai vähän, ehkä et ollenkaan. Tuotteet ja palvelut ovat erilaisia. Missä asiakkaasi ovat? Miten tavoitat heidät? Verkkokaupan asiakkaat ovat järjestään aktiivisia netin käyttäjiä ja silloin kaikenlainen verkkonäkyvyys on erittäin tärkeää. Toisaalta esimerkiksi kansainvälisessä kaupassa eteen voi tulla asioita kuten jonkin maan epäluotettava postiverkosto tai huono internetkattavuus, jolloin kuluttajat eivät halua ostaa netistä. Tunne asiakkaasi ja tee tarvittaessa markkinatutkimusta.

MUISTA: Yleisesti ottaen nettinäkyvyydestä ei ole ainakaan haittaa liiketoiminnalle, mutta hakukoneoptimointia ostaessa täytyy tietää, että potentiaaliset asiakkaat siis käyttävät nettiä ja hakukoneita eivätkä pelkää netissä ostamista. Kukaan ei voi luvata sinulle esimerkiksi myynnin tuplaantumista, vaikka sekin on mahdollista. Asia selviää monesti vain kokeilemalla.

K: Mitkä ovat hyviä hakusanoja?

V: Ne sanat ja fraasit, joita maksavat asiakkaasi käyttävät löytääksesi palvelusi. Sinun täytyy siis ajatella kuin asiakas, joka ei välttämättä tiedä paljonkaan palvelustasi tai tuotteestasi. Aina asiakas ei tiedä edes mitä on hakemassa, vaan esittää hakunsa esimerkiksi kysymysmuodossa. Hakukoneoptimointiin kuuluu avainsanatutkimus, jossa tehdään lista sopivista hakusanoista. Mieti mitä sanoja asiakas käyttää ja käy läpi kilpailijoiden sivuillaan käyttämät sanat. Hakusanalistoja voi ryhmitellä asiakasprofiilien mukaan: ravintolan hakusanalistoja voivat olla esimerkiksi lounasasiakkaat, cateringasiakkaat ja tilavuokraaja-asiakkaat. Asiakasprofiilien ja hakusanalistojen pohjalta on hyvä suunnitella nettisivun sisällöt, jotka palvelevat kohderyhmääsi mahdollisimman hyvin (sisältöstrategia). Hakusanojen toimivuutta seurataan esimerkiksi GoogleAdsin avulla.

MUISTA: Luo sisällöt aina asiakkaalle, älä pelkästään hakukoneelle. Jos yrität vain täyttää sivusi tietyillä hakusanoilla, Google tunnistaa huijauksen, jolloin sivustosi tulkitaan huonolaatuiseksi sisällöksi ja päädytkin alemmas hakutuloksissa. Mitä selkeämpi rakenne, mitä huolitellumpaa kieltä ja mitä hyödyllisempää sisältöä, sitä paremmin menestyt myös hakukonesijoituksissa.

K: Kuka näistä säännöistä päättää?

V: Google. On muitakin hakukoneita, kuten Bing ja Yahoo, mutta niiden osuus hakukonemarkkinoilla on hyvin marginaalinen. Google saa rahaa mainostajilta, mutta sen todelliset asiakkaat ovat hakuja tekevät käyttäjät. Jos haku ei anna haluttuja tuloksia, ihmiset vaihtavat hakukonetta. Siksi on Googlen intresseissä, että sinäkin tuotat laadukasta sisältöä toimivilla nettisivuillasi. Google ei kerro kaikkea toimintaperiaatteistaan, mutta sen algoritmit selvittävät nettisivujen laatua omien kaavojensa mukaan ja algoritmien mielestä parhaiten hakua vastaavat, laadukkaimmat ja luotettavimmat sivut pääsevät hakutulosten kärkeen. Google pyrkii siis palvelemaan nimenomaan hakuja tekevää käyttäjää ja tarjoamaan parhaimman vastauksen ja tiedon.

”Algoritmit ovat tietokoneohjelmia, jotka etsivät vihjeitä ja palauttavat sinulle juuri haluamasi tuloksen.” – Google

Googlen oma selitys algoritmeista: https://www.google.com/search/howsearchworks/algorithms/

Lopuksi kannattaa muistaa, että optimointi on jatkuvaa niin sisällön kuin tekniikan osalta. Hakusanalista ei ole koskaan valmis. Nettisivu ei ole koskaan valmis. Tämä johtuu siitä, että maailma muuttuu ja markkinoille tulee jatkuvasti erilaista kysyntää ja tarjontaa. Googlen ja somejättien algoritmit muuttuvat palvellakseen käyttäjiä paremmin, eikä algoritmeja voi ohittaa rahalla. Myös maksetut mainokset näkyvät paremmin, kun hakukoneoptimointi on kunnossa.

Kommentit

Suositut tekstit