Mitä on sidosryhmäosaaminen?

Sidosryhmä tarkoittaa minulle yhteistyökumppaneita, sijoittajia, poliitikkoja, virkamiehiä, toimittajia, henkilökuntaa, liikekumppaneita, järjestöjä, asiakkaita. Sellaisia tahoja, joiden kanssa yritys on säännöllisesti tekemisissä, joita kohtaan sillä on velvollisuuksia, joista se on riippuvainen tai joihin sen toiminnalla on vaikutusta.

Eri tahoille puhutaan eri tavoin. Se on sosiolingvistiikkaa: puhu äänellä jonka kuulen, sanoilla jotka ymmärrän. Oikeassa kanavassa ja oikeaan aikaan. Niistä asioista, jotka ovat juuri sille taholle kiinnostavia ja koskettavat heitä. Kerro mitä tapahtuu ja mitä se tarkoittaa heidän kannaltaan, vaaditaanko heiltä jotain ja millä ehdoilla. 

Vaatimukset, oikeudet ja velvollisuudet ovat keskeisiä näkökulmia sidosryhmäviestinnässä. Tapahtumien syy-seuraussuhteet tulee selventää jo senkin takia, että ymmärtää ja pystyy nimeämään asianosaiset. Sidosryhmiin liittyy usein myös lobbausta ja neuvotteluja; monenlaista vuorovaikutusta ja eri instanssien etujen yhteensovittamista. Yritys pyrkii huomioimaan kaikki tarpeelliset sidosryhmät, jotka voivat joko edistää tai jarruttaa liiketoiminnan tavoitteiden etenemistä. 

Englannin PR eli Public Relations viittaa suhdetoimintaan ja julkisuudenhallintaan ehkä sillä pinnallisimmalla tavalla. Imago ja mielikuvat voidaan rakentaa taidokkaalla retoriikalla ja oikeilla sanavalinnoilla, joilla asiat voidaan saada näyttäytymään itselle edullisemmassa valossa. Taitava PR-viestintä hyödyntää psykologisia mekanismeja ja saa yleisön sympatiat kohdistumaan haluamaansa tahoon. Sanojen lisäksi kuvan ja videon todistusvoima on edelleen valtava, vaikka tiedämme kuinka helposti niitä voidaan manipuloida. Suosikkisarja Sex and the Cityn Samantha Jonesille PR tarkoitti upeaa ulkomuotoa, hurmaavaa hymyä ja hohdokkaita tapahtumia nimekkäiden kutsuvieraiden kanssa. 

Tajusin taannoin, että minulla on hyvin laajaa sidosryhmäosaamista. Ainoana lapsena en ole osannut kuvailla itseäni varsinaisesti sosiaalisena, kun olin lapsena aika paljon itsekseni itsestäni riippumattomista syistä. Nyt huomaan kuitenkin olleeni tekemisissä ja tulleeni toimeen hyvin erilaisten ihmisten ja tahojen kanssa. Minulla on kokemusta kansainvälisestä asiakaspalvelusta, ministeritason diplomatiasta, kunnallisbyrokratiasta, mediasuhteista ja markkinointiviestinnästä. Olen kohdannut ennakkoasenteita sukupuoleni, synnyinseutuni ja kieleni tähden. Erilaisissa luottamustoimissa olen nähnyt mitä on eri ryhmien yhteiskunnallinen edunvalvontatyö. 

Pystyn kävelemään saaristopubiin ja jututtamaan läpi vanhan kalastajan, merikapteenin, pakolaisen, ravintoloitsijan lapset, turistit ja kesätyöläiset. Lomalle tulleet päättäjät ja julkkikset. Vietin monta kesää sesonkitöissä Ahvenanmaalla ja Lapissa, ja voi juma ketä kohtasin ja mitä siitä seurasi (en aio paljastaa). Yksi kesä meni Ulkoministeriön harjoittelussa ja tuttavapiiriini kuuluu useita poliittista uraa tekeviä, myös kansanedustajia. Olen pitänyt kädestä kuolevaa, läksyttänyt pomoni pikaruokalassa, nolannut itseni suurlähettiläiden edessä ja järjestänyt ikäihmisten pikkujoulut.

Mitä ihmettä tällä kaikella on tekemistä sidosryhmien kanssa? Noh, yrityksissäkin on vain ihmisiä, kuten myös virastoissa ja järjestöissä. Täytyy osata asettua heidän saappaisiinsa, ymmärtää yhteiskunnan rakenteita ja huomioida eri lähtökohdat. Ja ehkä vain tulla toimeen ihmisten kanssa. Se minulta kyllä sujuu. 

Kommentit

Suositut tekstit