Millainen on hyvä nettisivu - 5 tärkeintä ominaisuutta

Jopa yli 90 % kuluttajista etsii tarvitsemaansa tuotetta tai palvelua ensin hakukoneilla, joten hakukonenäkyvyydellä ja toimivalla nettisivulla on iso merkitys. Ei riitä, että löytyy jonkinlainen sivusto - haluat varmasti myös toimivat nettisivut, ettei kävijä ainakaan ärsyynny sivuistasi. Nettisivuihin saa kulumaan paljon aikaa, vaivaa ja rahaa, minkä takia onkin tärkeää tietää millainen on hyvä nettisivu. Tässä blogissa selviää kuinka voit varmistaa sivujesi laadun ja toimivuuden. 


Toimivan nettisivun resepti:


  1. Käyttäjälähtöisyys
  2. Kiinnostava, hakukoneystävällinen sisältö
  3. Responsiivisuus
  4. Toiminnallisuudet tavoitteen mukaan
  5. Konversiopisteet


Käyttäjälähtöisyys on kaiken A ja O
Käyttäjälähtöisyys on tärkeintä, koska asiakkaiden tarpeet eli kysyntä pyörittää myyntiä. Täytyy ymmärtää, keitä kävijät ovat ja miten sivusto palvelee heitä parhaiten. Tässä auttaa ostajapersoonien hahmottaminen. Kun sivusto palvelee tärkeimpiä ostajapersoonia, kävijöiden on helppo navigoida juuri heille suunnitellussa ympäristössä. Esimerkkinä lastentarvikeliikkeen ostajapersoona:




Ostajapersoonansa perusteella Leena Lempinen arvostaa tarjouksia, laatumerkkejä ja käyttäjäarvioita. Varmistetaan, että hän löytää etusivulta heti nämä kolme asiaa: 




Nyt etusivu on optimoitu nimenomaan Leenan tarpeille ja toiveille, jolloin hän löytää helpommin etsimänsä ja etenee nopeammin ostoprosessissaan. Mieti ketkä ovat sinun ostajapersoonia ja miten sovittaisit yhteen heidän tarpeensa nettisivuillasi. 


Jokainen kävijä arvostaa myös turvallisuutta ja luotettavuutta: tarkista, että tekniset asiat kuten SSL-suojaus on kunnossa, maksuvälitys on turvallista ja asiakasreferenssit samaistuttavia. 

Content is King - sisällöt kuntoon
Vaikka sivulla olisi helppo liikkua ja se olisi selkeästi rakennettu, ei mikään pelasta sitä jos sisältö on pielessä. Kaikki tarvittava tuotetieto täytyy olla ajantasaista, sekä kuvien tulee olla laadukkaita ja relevantteja. Hakukoneiden kannalta merkittävintä ovat kuitenkin tekstisisällöt. Tuo asiakas sivustollesi julkaisemalla ostajaprofiilia kiinnostavia uutisia ja blogeja. Esimerkkimme lastentarvikeliike voi luoda asiantuntijamielikuvaa ja vakuuttaa asiakkaansa tarjoamalla erilaisia ohjeita, tuotearvosteluja tai vaikka kirjoittamalla lapsiystävällisistä matkakohteista ja siitä mitä perhelomalle kannattaa varata mukaan. Leena Lempinen kiinnostuisi heti, sillä lomamatka kuuluu hänen tavoitteisiinsa. Julkaise säännöllisesti ajankohtaista, relevanttia, uniikkia sisältöä ja kerro siitä somekanavillasi. Käytä hakusanojasi, mutta älä kirjoita hakukoneelle vaan asiakkaallesi. Monotoninen hakusanojen hokeminen on raskasta luettavaa ja Google kyllä tunnistaa tällaisen laiskuuden. Tarjoa opettavaa ja viihdyttävää sisältöä. 

Hyvä nettisivu toimii kännykällä, tabletilla ja tietokoneella
Yhä kasvavampi joukko käyttäjistä saapuu sivustolle mobiililaitteella eli tabletilla tai älypuhelimella. Jotkut eivät edes omista tietokonetta, vaan hoitavat kaiken tarpeellisen asiointinsa mobiilissa. Liikkeellä ollessa tiedontarve on heti ja vastauksen on löydyttävä samantien, sillä kuluttaja ei jaksa odottaa montaa sekuntia sivuston latautumista tai jäädä selvittelemään miten pöytäkoneelle tehdyllä sivustolla pääsisi kännykällä eteenpäin. Responsiivinen nettisivu huomioi kaikki laitteet ja sisältää mobiilinopeuksille sovitettua mediaa. Pieneltä näytöltä selatessa rakenteen tärkeys ja selkeys korostuu entisestään. 

Ääntä, väriä ja liikettä tarkoituksenmukaisesti
Suuret tyylitellyt videot, monipuoliset kirkkaat värit tai tausta-animaatiot ovat komeita, mutta palvelevatko ne ostajaprofiilejasi? Kävijät tuskin tulevat katselemaan showta, vaan etsimään tietoa ja ratkaisuja. Usein vähemmän on enemmän, vaikka upealle designille ja ilotulituksellekin on paikkansa. Varmista, että kävijöiden fokus säilyy haluamallasi ostopolulla. Jos sivustollasi tapahtuu liikaa, sieltä voi olla hankala löytää etsimäänsä, se voi jopa jättää ärsyyntyneen muistijäljen tai koko sivusto voi jäädä jumiin heikomman mobiiliyhteyden vuoksi. Huolitellut ja suureelliset mediaelementit toimivat parhaiten tunteen ja brändimielikuvan luomisessa. Hyvä esimerkki tällaisesta ovat automainokset - niissä pääosassa ovat ihan muut asiat kuin lista auton teknisistä ominaisuuksista. Luksussegmentillä tunne ja status ovat avainelementtejä. 




Premium-automerkki Lexuksen etusivulla pyöri vauhdikas ja näyttävä tausta-animaatio 29.1.2020. Myös valikoissa on paljon toiminnallisuuksia ja liikettä. 




Luotettavana käyttöautona tunnetun Toyotan etusivulta löytyy selkeät valikot joista löytyy  hinnat, mallit, rahoitusvaihtoehdot sekä tietoa valmistajasta. Leena Lempinen liikkuisi huomattavasti kätevämmin Toyotan kuin Lexuksen sivuilla. 

Konversiot eli mitä haluat kävijöiden tekevän sivustollasi
Konversioiden avulla saadaan arvokkaita liidejä myyjille, mutta ne ovat samalla keino mitata sivuston hyötyä ja käyttökokemuksen onnistuneisuutta. Englannin convert tarkoittaa kääntymistä, muuttumista ja realisoitumista. Kun sivuston selailija konvertoituu, hän muuttuu aktiiviseksi toimijaksi ja liidiksi. Hyviä, mitattavia konversiotapahtumia ovat esimerkiksi 


  • esitteen lataus
  • uutiskirjeen tilaus
  • kolmella eri sivulla käyminen ennen poistumista
  • yli 2 minuutin vierailu sivustolla ennen poistumista
  • Yhteydenottolomakkeen täyttö ja lähetys


Valitse yrityksellesi (ostajaprofiilillesi) olennaiset konversiotoimet ja sijoita ne oikeille paikoille nettisivuillasi. Konversioiden seuranta ja hyödyntäminen käy helpoiten oikeilla analytiikkatyökaluilla ja asiakkuudenhallintaohjelmalla (CRM).  


Mutta eikö ole mitään kätevää laskuria jolla voisin vain pisteyttää yritykseni sivut? On, esimerkiksi Amazon Alexa ja Neil Patel tarjoavat hyviä ilmaisia ominaisuuksia, vaikka toki mittavampi analyysi on maksullinen. 


Yhteenvetona voidaan todeta, että riippumatta toimialasta tai tuotteesta kaikilla nettisivuilla on kolme tavoitetta: kohderyhmän täytyy löytää sivuille, löytää sivuilta etsimänsä ja konvertoitua. Nämä kolme asiaa tekevät hyvän, toimivan nettisivun. 








Kommentit

Suositut tekstit